Privacybescherming

Welke zaken zijn er onder handen?
BUTTON_POST_REPLY
Aat
Berichten: 244
Geregistreerd: 10 Aug 2002, 12:34
Woonplaats: Hillegom
CONTACT:

Privacybescherming

Bericht door Aat »

Hallo allemaal,

Naar aanleiding van de recente berichtjes in het gastenboek van de site denk ik dat het nodig is even iets verder toe te lichten m.b.t. onze policy rond de Wet Bescherming Persoonsgegevens.
De situatie is namelijk als volgt:

Henk en ik doen sinds enkele jaren gezamenlijk onderzoek naar de stamboom Versteegt. 1 van de resultaten van dat onderzoek is deze familiesite die ik helemaal bij hou.

Henk doet ook nog onderzoek naar andere stambomen waaronder die van zijn moeder (Kerkhoven) en zijn vrouw (Knepper). Alle resultaten van deze onderzoeken hebben we in 1 gezamenlijke database staan, waarbij het Versteegt deel verreweg de grootste is. Op de site hebben we de hele Versteegt-stamboom dan ook uitvoerig gepubliceerd met bijvoorbeeld een eigen overzicht van alle afstammelingen van Jan Beerentsz Versteeg, de oudste stamvader die we tot nu toe hebben kunnen achterhalen.

Alle overige informatie (van de andere stambomen) wilden we echter ook een goed plekje op de site geven. Ik heb er voor gekozen deze informatie via de menuknop Genealogie en dan Zoek op achternaam, zichtbaar te maken. In 1e instantie werd alle kerninformatie (naam, geboortedatum en plaats, huwelijksdatum en plaats en overlijdensdatum en plaats) van iedereen die we in onze database hebben staan daar vermeld.

Recentelijk werden we er op gewezen dat lang niet iedereen daar prijs op stelt en is ons door bepaalde personen uit de stamboom verboden gegevens van hen op de site te publiceren, hetgeen we natuurlijk willen respecteren.
Na bestudering van de Wet op Bescherming Persoonsgegevens (ook wel Privacywet genoemd) konden we eigenlijk niet anders doen dan de overzichten in het vervolg gefilterd op het net te zetten. Iedereen waarvan we de geboortedatum weten, die geboren is na 1920 en waarvan geen overlijdensgegevens bij ons bekend zijn wordt voor het maken van de overzichten uit de database (tijdelijk) verwijderd, vervolgens worden de overzichten gemaakt en op de site geplaatst.

Nu kan het dus voorkomen dat we van bepaalde personen geen geboortegegevens hebben en van andere personen juist weer wel. Het programma waarmee de overzichten worden gemaakt constateert dan bijvoorbeeld dat er kinderen uit een huwelijk/relatie geboren zijn, zonder dat er gegevens van vader of moeder bekend zijn en vertaalt dit dan met een N.N. vermelding.

Uiteraard wil ik mijn excuses aanbieden voor deze onduidelijkheid op de site en zal ook zorgen dat er wat meer toelichting gegeven wordt over hoe het filtermechanisme werkt.

Er wordt nog onderzocht of we kunnen gaan werken met een systeem waarbij mensen expliciet toestemming geven voor het publiceren van hun gegevens. Tot die tijd zijn dus bij de pagina's waarin via "Zoek op achternaam" gekeken wordt alle gegevens gefilterd van nog levende personen, voorzover bij ons de geboorte en overlijdensgegevens bekend zijn.

Overigens is ons beleid m.b.t. het "Uitgebreide stamboomoverzicht" van de familie Versteegt (alle nazaten van Jan Beerentsz Versteeg) iets anders. In principe worden in dat overzicht wel alle kerngegevens van alle nazaten gepubliceerd. Mocht iemand bezwaar hebben tegen het feit dat zijn/haar gegevens hierin vermeld worden dan volstaat 1 emailtje aan Aat@Versteegt.net waarin dit bezwaar wordt kenbaar gemaakt om deze gegevens voortaan niet meer mee te nemen in dit overzicht.


Met vriendelijke groeten,
Aat
BUTTON_POST_REPLY