Wandelen in Limburg en Luxemburg.

Op 16 juli 2002 ging ik met mijn vrouw Margreet, zus Els en zwager Nico op weg naar het zuidelijkste stukje van Nederland, Noorbeek in Zuid-Limburg. Het doel was een hotel voor 50 plussers. Dit hebben we gebruikt als uitgangspunt voor 2 dagen wandelen.

Zuid-Limburg is heuvelachtig en dus vermoeiend, maar een prachtig gebied om te lopen, de wandelingen gaan dwars door weilanden, bossen en langs beekjes. Ieder punt geeft weer een ander uitzicht op dit prachtige land.

Bij Epen hebben we een bijzonder mooie wandeling gemaakt, beschreven door Natuurmonumenten, naar de Heimansgroeve. Bij mooi weer is het er goed lopen, maar als het geregend heeft moet je wel uitkijken want dan kan het op sommige plaatsen behoorlijk glibberig worden. We waren hier om de beenspieren wat losser te maken voor de wandelingen in Luxemburg.

Op vrijdag ging al de bagage weer in de auto en reden we door naar Larochette in Luxemburg. Onze bestemming hier was Centre Osterbour, een jeugdherberg.

Centre Osterbour is oorspronkelijk gebouwd als een jachtslot. Het is na de 2e wereldoorlog gekocht door een Duitse dominee die vond dat hij als Duitser veel goed te maken had. Hij begon een jeugdherberg om op die manier de Europese jeugd bij elkaar te brengen en over zijn geloof te vertellen. Hij heeft dat tot op hoge leeftijd gedaan en verkocht toen het gebouw aan het Nederlandse toeristenpastoraat. Zij hebben dit een aantal jaren draaiende kunnen houden, maar financieel was het uiteindelijk niet haalbaar. Nu is de jeugdherberg van de staat Luxemburg en zit er tijdens de 2 zomermaanden een Nederlandse dominee voor het toeristenpastoraat. Onderleiding van deze dominee hebben we met een groep van 24 mensen 4 dagen gewandeld.
Bij aankomst was het natuurlijk eerst kennismaken met de hele groep en daarna de gezamenlijke avondmaaltijd. Een deel van de avond werd gebruikt voor een verkenning van Larochette. Op zaterdag de eerste wandeldag hebben we een mooie wandeling gemaakt langs de Hallerbach bij Beaufort. Een prachtige tocht langs snelstromend water en mooie rotspartijen. Van Beaufort gingen we naar Berdorf voor een korte maar wel erg mooie wandeling, waarbij we via een stalen ladder in een kloof moesten afdalen om ook tijdens deze tocht de mooiste plekjes te zien. Het laatste deel van de middag werd gebruikt voor een bezoek aan Echternach. De zondagochtend begon om 10 uur met een kerkdienst in een bijgebouw van de jeugdherberg voor alle Nederlands-talige toeristen uit de omgeving. Deze diensten zijn er de hele zomer. Daarna maakten we een wandeling naar de bron van de Osterbour waar de jeugdherberg naar vernoemd is.

Ook brachten we een bezoek aan de ruïne van kasteel Larochette. Een deel is gerestaureerd en een deel is verstevigd. De ruïne is de moeite waard om te bezoeken en je hebt er een prachtig uitzicht over het dorp.

Maandag werd er een pittige wandeling in het vooruitzicht gesteld en dat is het ook geworden. De wandeling begon en eindigde in Consdorf.

Er was gezegd om een zaklantaarn mee te nemen en die bleken we ook echt nodig te hebben. De wandeling ging op een gegeven moment door een grot en daar was het echt donker.

Het is een mooie tocht geweest langs grote mierenhopen en een zonnewijzer op een rots. Door enkele vertragingen zoals o.a. enkele tochtgenoten die te ver achterbleven is de wandeling wel ingekort, maar moe en voldaan zaten we toch weer aan het avondeten.

Op onze laatste wandeldag zijn we eerst een kijkje gaan nemen bij Wormeldange langs de Moezel om daar te genieten van het uitzicht en om de wijngaarden te bewonderen.

’s Middags hebben we gewandeld bij Nommerlayern en ook hier genoten van de mooie uitzichten en de prachtige natuur. Op woensdag weer naar huis met het gevoel dat dit echt genieten is geweest, mede ook omdat het alle dagen mooi weer is geweest.